Hanna-Barbera štúdio

Bill Hanna a Joe Barbera: Cartoonoví revolucionári

   

Dvojka William Hanna a Joseph Barbera sa stretla v štúdiu kresličov firmy Metro-Goldwyn-Mayer v roku 1939. Prvý pochádzal z Nového Mexika, druhý bol Newyorkčan. Spolu vytvorili projekt Puss Gets the Boot. A začala éra Toma a Jerryho.

Mali rovnaký vek. Billovi s írskymi koreňmi zosivli vlasy ešte pred päťdesiatkou a bol skôr organizačný typ. Joe, potomok prisťahovalcov zo Sicílie, bol tmavlasý a na neho pripadla úloha prichádzať s novými nápadmi. V práci boli nerozlučiteľná dvojka, ktorá sa oháňala, ak ich novinári chceli sekularizovať a škatuľkovať. V súkromní si ale určili jasnú hranicu. Vraj na začiatku kariéry uzavreli pakt - žiadne socializovanie sa, zničilo by nám to tvorbu. Takže manželky a rodiny do svojich vzťahov vôbec nepúšťali. Počas najúspešnejších rokov pracovali 10 až 14 hodín denne.

Joe Barbera a Bill Hanna

Štúdio Hanna-Barbera Productions ovládlo americký trh s kreslenými seriálmi v druhej polovici 20. storočia. Vzniklo v roku 1957, po tom čo spoločnosť Metro-Goldwyn-Mayer zatiahla oponu za svojím štúdiom krátkych animovaných filmov, kde boli výtvarnými riaditeľmi zmieňovaní páni. Nepresvedčili svojich chlebodarcov o potenciáli chytrého kocúra Ruffa a natvrdlého psa Reddyho a skončili. Mimochodom, ďaľšiu budúcnosť začínali v prenajatých priestoroch po štúdiu Charlieho Chaplina.

Nový vietor

Od MGM to bolo trochu krátkozraké - veď okrem iného zastavili napríklad produkciu Toma a Jerryho a bývalí pracovníci prešli pod krídla firmy Columbia Pictures. Tu začali ako na páse produkovať hromady úspešných seriálov, zbierať ceny Emmy, ale ušla sa im aj magická sedmička Oscarov. V kľúčovom roku 1958 zachránil našu dvojicu úspešný psík Huckleberry. No a po dvoch rokoch pribudli Flintstonovci a opäť sa to viezlo. V 90. rokoch ich kúpil Turner Broadcasting System, ktorý po čase splynul s Time Warner. Wiliam Hanna zomrel na začiatku milénia v roku 2001, Joseph Barbera o päť rokov neskôr.

Vraj takto úradovali

Trh ovládli aj preto, pretože začali vo veľkom produkovať pre televíziu (napríklad ABC + dve ďaľšie najdôležitejšie v krajine), lebo dovtedy bolo zvykom robiť animáky iba do kín. Navlas v rovnakom čase si význam televízie uvedomil aj kandidát na prezidenta John Kennedy a prevalcoval politických súperov priamo na obrazovke.

 

Barbera, Yogi, Hanna

Animované seriály (o ktorých sme na Slovensku v 95 percentách prípadov ani len nepočuli) začali ovládať najlukratívnejší čas v televízii.

Tridsať rokov na výslní

Na Hannu a Barberu si odvtedy nikto nevyšliapol až do roku 1996, keď prišli Simpsonovci (ak hovoríme o televíznych seriáloch, konkurenčný Disney zase ovládal iný segment trhu). Patrili im hlavne sobotňajšie rána, v 80-tych rokoch sa začali preorientovávať na víkendové podvečery.

Prežili aj ťaženie rodičov proti násilným rozprávkam bez výchovného elementu a od roku 1969 svoju tvorbu trochu prispôsobili, aby sa im najväčšie televízie a syndikáty kvôli sťažnostiam rodičov nevyhýbali.

Hanna a Barbera kreslia

Kritike museli čeliť aj od fanúšikov za nekvalitnú a zjednodušovanú animáciu. Časy hojnosti so starým Tomom a Jerrym, keď mali na 7-minútový diel k dispozícii 35 tisíc dolárov pominuli. Päť-minútového Huckleberyho museli urobiť iba s rozpočtom 3 tisíc dolárov. Je jasné, že museli veľa vecí vynechať, či osekať. Začalo sa obdobie, keď sa jednotlivým postavám vytvorila databáza najčastejších pohybov a tie sa potom mohli používať znovu. Poprípade bola veľká časť animácie statická a hýbala sa len malá časť postavy. Zvyčajných 26 tisíc obrázkov na 10 minút animácie teraz zvládli s 1200. Novinári si všimli, že Hanna a Barbera na seba zobrali viac roboty ako dokážu zvládnuť - len aby náhodou nenechali priestor konkurencii. Aj o tom bola tzv. "Cartoonová revolúcia".

Nakoniec sa ich značka začala vytrácať z veľkých projektov až koncom 80-tych rokov, keď ich začali nahrádzať mladší a dravejší (respektíve silnejší a bohatší). Dnes je meno Hanna-Barbera už len v názve jednej maličkej divízie vo vlastníctve Warneru. O ich dedičstvo je ale, samozrejme, stále obrovský záujem.

     

Fanúšikovská stránka venovaná kresleným rozprávkam spoločnosti Hanna-Barbera. Kontakt: auxirpg@gmail.com ©2012